top of page

מהם "חומרים פעילי שטח"?

מהם "חומרים פעילי שטח"?

כיום, קיימים הרבה מאוד סוגים של חומרים פעילי שטח, הם משמשים למגוון מוצרים ומטרות אבל לכולם יש אותה מטרה:

הם עוזרים להגדיל את תכונות "ההרטבה" של הנוזל. ניתן למצוא חומרים פעילי שטח כמעט בכל דבר, החל בחומרי ניקוי ושמפו אפילו במשחת שיניים.


אופן התפקוד של חומרים פעילי שטח

חלק מחומרים אלו, הם מתחלבים (מחברים בין מים לשמן), חלק תורמים להקצפה ולניקוי העור וחלקם מסייעים בהגברת הצמיגות.


איך חומרים פעילי שטח עובדים?

חומרים פעילי שטח משפיעים על מתח השטח של הנוזלים כדי להגביר את ה"הרטבה”.


איך חומרים פעילי שטח עוזרים לנקות ?

בדרך כלל, כאשר מרססים מים על גבי משטח כמו חלון, המים במקום להתפשט באופן שווה על פני השטח הם מתרכזים למקום אחד, תופעה שנגרמת בגלל מתח הפנים של המים. מולקולות המים מתאדות בצורה יציבה ונמשכות זו לזו. כשאתם מנסים לנקות את החלון הזה, אתם רוצים שהמים יתפזרו באופן שווה על כל פני השטח כדי לנקות אותו טוב יותר. אתם גם רוצים משהו שיתפוס את האבק והלכלוך המצטבר וזה בדיוק מה שהחומרים פעילי השטח עושים.


מבנה השמפו

חומרים פעילי שטח משפיעים על מתח הפנים של השמפו. יש להם ראש שאוהב מים וזנבות שפוחדים ממים(שמן), הם מתאחדים במבנים שנקראים מיסלים.

הראשים שאוהבים מים, נקשרים למים ואילו הזנבות שפוחדים ממים, נקשרים לחלק הפנימי של המיסלים. הזנבות נקשרים בשומן והלכלוך. זה מושך את השומן והלכלוך למרכז המיסלים מחוץ למגע עם המים, מה שמקל על שטיפת השיער /העור.


גם מים חמים עוזרים לנקות שומן ולכלוך מכיוון שחום ממיס שומן באופן אקפטיבי יותר.


סוגים של פעילי שטח

ישנם ארבע סוגים של חומרים פעילי שטח, כל אחד מהם מתנהג בצורה שונה במקצת וחלקם בעלי תפקודים שונים לחלוטין. 4 הסוגים נקראים: אניונים, לא אניונים, קטיונים ואמפוטרים.


לא אניוני הינו פעילי שטח בעל מטען חיובי, אניוני הינם פעילי שטח בעל מטען שלילי, והאמפוטרים יש בהם חלק לא אניוני וגם אניוני המחובר לאותה מולקולה.


אניוני

חומרים פעילי שטח הינם השכיחים ביותר משום שהם נוטים לספק את כוח הניקוי הטוב ביותר ואת הקצף הרב ביותר.

כמו למשל המקציף SLS הסינתטי או המקבילה הטבעית שלו DLS . ניתן למצוא אותם בהרבה מאוד מוצרים: שמפו, ג’ל ואפילו משחת שיניים. חומרי פעילי שטח אלו, לא מתאימים לתינוקות או לעור ליבש מכיוון שהם אגרסיביים מידי, לכן נוריד אותם לחלוטין או נשלב ביחד איתם חומרי פעילי שטח עדינים יותר (ראו מתכון לשמפו תינוקות).


לא אניוני

חומרים פעילי שטח השניים הנפוצים ביותר . פעילי שטח אלו, עדינים יותר לניקוי העור והשיער לעומת פעילי השטח האניונים. הם מתאימים לעור יבש ולתינוקות, מנקים יותר בעדינות ומקציפים פחות לעומת פעילי השטח האניונים. הם יכולים להשתלב טוב עם פעילי שטח אניונים בתור מקציפים משניים או רק הם בפני עצמם בפורמולה לעור יבש / רגיש / תינוקות.


קטיונים

אינם נותנים קצף כמו סוגים אחרים של פעילי שטח. הם משמשים לעיתים קרובות במוצרי טיפוח לשיער(בעיקר מרככים ומוצרים אנטי סטטיים מכיוון שהם אינם מקציפים בכלל), מכיוון שהמטען החיובי שלהם נמשך למטען השלילי בשיער, זה מקשה על השטיפה מוחלטת מהשיער .


אמפוטרי

פעילי שטח אמפוטריים יכולים לשאת מטען שלילי או חיובי, תלוי ב PH של המוצר שלך. למרות זאת, הם עדיין יכולים לעבוד עם חומרים פעילי שטח אחרים. אומנם חומרים פעילי שטח אמפוטריים עשויים לא לתת הרבה קצף בכוחות עצמם, אך הם יכולים לסייע בהגברת הקצף של חומרים פעילי שטח אחרים (כמו למשל דציל גלוקוזיד וכדומה) . חומרים פעילי שטח אמפוטריים משולבים לעיתים קרובות עם פעילי שטח אניונים בכדי להפחית את אגרסיביות שלהם על העור והשיער ולעזור לייצב את הקצף שלהם.



1,765 צפיות0 תגובות
bottom of page